دو کامنت خواندنی از لطیف و آخانی
دکتر آخانی:
چرا نمي گوييد در آلمان با آنهمه کتاب خواني و کتاب فروشي شايد انتشارات آنها به تعداد انگشتان دست هم نرسد و ما شايد در ايران چند برابر تعداد نويسندگانمان انتشارات داشته باشيم!در تاييد نظر شما اگر بليط رفت و برگشت حتي با ايران اير به ايران را از اروپا بخريد به مراتب ارزانتر از خريد در ايران است (حدود 30-40%). اگر بخواهيد از ايران به برزيل سفر کنيد بايد زندگي تان را بفروشيد در حاليکه اروپاييها با نصف و حتي گاهي تا يک چهارم آن آن سفر را انجام مي دهند. من يک بار در ماه مبارک رمضان با لوفتانزا از مونيخ به دوبي پرواز داشتم، در داخل هواپيماي غول پير فقط 10 -15 مسافر بود! به خود گفتم اين همه هزينه براي اين 10 تا 15 نفر. حالا پروازهاي ايران را چه در داخل و جه در خارج نگاه کنيد جاي سوزن انداز ندارند. با ترفندهاي مختلف و حتي تنگ کردن صندلي تا مي توانند هواپيما را پر مي کنند. و باز مي گويند بليط ارزان است. دکتر عزيز شما درست گفتيد همانطوريکه سازمان محيط زيست را بايد به جمال دست دراز سپرد، هواپيمايي را هم بايد به دست درشکه چي هاي قديمي يا ساربان هاي شتر سپرد.
لطیف عبادی:
اطلاعات موجود و اظهارات مسافرین نجات یافته نشان می دهد خلبان هواپیمای بوئینگ 727 که از تهران به ارومیه میرفته مسیر تقرب را گم کرده بود و یکی از باغهای اطراف اردبیل را با باند فرودگاه عوضی گرفته و در آنجا فرود آمده است . بجز هواپیمایی که مدتی پیش بر فراز قزوین منفجر شد علت سایر سوانح هوایی ایران به دلیل بی سوادی خلبانهای ایرانی بوده است
در دو مورد از سقوط ها که هواپیماها متعلق به سپاه بودند طبیعتا" خلبانهایشان هم پاسدار بودند .در یک مورد هم که متعلق به هواپیمای مسافربری ساها بود خلبان مربوطه ارتشی بود . اما در سایر موارد خلبانها غیرنظامی و پرسنل هواپیمایی غیر نظامی بودند . در دو مورد هم خلبانها روسی بودند و نه ایرانی . با این حال در همهء سوانح -بجز همان یک موردی که در ابتدا نوشته ام - مقصرهای اصلی خلبانهای هواپیماها بوده اند. خلبان مذکور نه نه به برج مراقبت اعلام وضعیت اضطراری کرده بود و نه درخواست فرود اضطراری نموده بود . اما در عین حال شروع به کم کردن ارتفاع جهت فرود نموده بود و نهایتا" هم هواپیما را فرود آورده بود . حالا اینکه هواپیما واقعا" دچار نقص فنی شده ...بوده یا نبوده و یا اینکه هواپیمای مذکور امکانات لازم برای فرود بدون دید را داشته یا نداشته مهم نیست . مهم این است که خلبان خدابیامرز مذکور برای فرودی که انجام داده بود نه از برج مراقبت اجازهء فرود گرفته بود ، نه اعلام وضعیت اضطراری کرده بود ، نه درخواست فرود اضطراری کرده بود ، و نه حتی اعلام فرود عادی یا اضطراری کرده بود . یک چنین کاری یعنی نقض فاحش مقررات پروازی و بلاهت محض خلبان و کمک خلبان مرحوم . چنین خطایی هیچ ربطی به هواپیما ندارد. خلبان برای برقراری ارتباط با برج مراقبت چهار سیستم مختلف دارد . تا زمانی که سیستمهای الکترونیکی هواپیما بطور کامل از کار نیفتاده باشند امکان برقراری ارتباط با برج مراقبت وجود داد . در این مورد خاص سیستم ارتباطی هواپیما درست عمل می کرده اند . دست کم 50 مسافر زنده مانده اند . اظهارات مسافرین نجات یافته از حادثهء مذکور به گونه ای هست که خلبان برای فرودش - چه عادی و چه اضطراری - مقررات پروازی را رعایت نکرده است . دلایلش را هم در کامنت بالا عرض کرده ام.